Rengeteg embertől halottam már, hogy az Uzsgyi szar. Utaskényelmi szempontból és műszaki szempontból egyaránt. Az utóbbihoz nem értek, azt viszont tudom, hogy mikor pár éve megjelentek az új orosz sínbuszok a békési és a csongrádi megyeszékhely között, még mindenki örült nekik. Bizony, akkor minőségi ugrást jelentettek a régi piros MD-khez képest.
Az átállással azért adódott némi probléma. Régebben az MD-ken volt 1. osztály, amit szerintem elég sokan használtak, mert szinte mindig tele volt. A MÁV-Start továbbá úgy hitte, hogy az Uzsgyi elég komfortot ad a népnek, szóval többé nem kell InterPici a vonalra... sok ember sajnálatára.
Az Uzsgyin látszanak már a 21.század első nyomai. Az orosz államadóság fejében érkezett vonat ugyanis már egész esélyegyenlő. Széles utas-teremajtók, akadálymentesített mosdó. Mondjuk az alacsony padló kimaradt, sőt a vonatra több lépcső megmászásával lehet csak feljutni, szóval azért el kellene gondolkozni...
A vonaton hatalmas ugrást jelentett még a zárt rendszerű WC, amit ugye állomáson állás közben is lehet használni, mivel a kaki és a pisike nem a sínekre, hanem egy zárt tartályba megy.
Új vonat, új ülések. Jó, mondjuk nem a legkényelmesebbek, van amelyikben nincs fejtámla, és a kétszemélyes egybe-fröccsöntött üléseken maximum szibériai gulágból szabaduló menekültből férne el kettő, azért jobbak mint a régi bőrülések. Kékes-zöld huzat, vandálálló ülésalapon. Egész jó végülis...
Maga az utastér három részre van tagolva. A vonat első és hátsó ajtaja és a vezetőállások között van egy-egy kisebb rész, a két ajtó között pedig egy csuklóval összeillesztett nagyobb rész található.
A világítás egész jó, legalábbis az újabbik. Ugyanis két féle világítással láttam ezeket a sínbuszokat: az egyik a "metrós", amikor külön búrák alatt vannak olyan 20 cm körüli csövek, a másik a "sima", amikor egy naaagy, hosszú búra alatt vannak a neonok. Az utóbbinál lehet olvasni, akármit csinálni, az embernek olyan érzése van a fényes, világos terektől mintha biztonságban lenne...:D
A legnagyobb áldás az alföldieknek, hogy a vonat légkondicionált. Elképesztő meleg tud lenni idelenn, amikor tűz a nap, a vonat meg suhan...
A vonat még egy pozitívuma, hogy lehet rajta kecajt szállítani. Ez mind itt az Alföldön, mint Pest környékén jól jön.
Az ablakok kicsit olyan amérikai buszosak. Hosszú, elnyújtott keskeny ablakok, befelé dőlve. AZ ABLAKOK NAGYRÉSZBEN NEM NYITHATÓK. Az, hogy csúnya nembaj, hiszen az utastér legalább világos.
Külső: Na ez az, ami az oroszoknak nem nagyon megy. A vonat külseje ezzel a piros-szürkés-fehér festéssel és a bordázott oldalfallal inkább emlékeztet egy konzervdobozra, mint egy modern esélyegyenlő motorvonatra. Hatalmas kocka orr, két nagy kocka szemmel és egy elrákosodott kitüremkedéssel(lámpák). Az utasajtók két kis szárnyből állnak, ami valahogy nagyon régies hatást ad az egész vonatnak. Nem mellesleg ez a kétszárnyű csoda elég gyakran elromlik.
A vonatot az orosz Metrovagonmash gyártja, akár a Pesti metrókat cca.30 éve. Épp ezért mindegyik vonat elején és utasterében ott ékeskedik a mindenki által jól ismert szárnyas M betűhöz hasonlító jel. Innen kapta a becenevét vidéken. Van aki "faluközi metrónak" vagy "tanyasi metrónak" hívja.
Összességében a vonatot mintha pont Magyarországra tervezték volna. Masszív fröccsöntött ülések, könnyen tisztíthetó műanyag borítások. A kinézet kissé ósdi, de legalább illik a MÁV szétrohadó flottájába.
Mellesleg: Usgyi...csak így jobban esett. Írni még tudok:)
(képek: indafoto.hu -->Tevan Imre)